Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

Fra i morgen, den 1. juli, bliver det lovpligtigt for arbejdsgivere, læger og tandlæger at anmelde arbejdsskader digitalt til Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet.

30. juni 2010

Fra i morgen, den 1. juli, bliver det lovpligtigt for arbejdsgivere, læger og tandlæger at anmelde arbejdsskader digitalt til Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet.

Det betyder, at det ikke længere er muligt at få tilsendt anmeldeblanketter fra de to styrelser.
Arbejdsgiverne skal i stedet anmelde digitalt via EASY-systemet, der findes på easy.ask.dk.
Læger og tandlæger skal anmelde på ESS.

Arbejdsgivere, læger og tandlæger har ifølge loven pligt til at anmelde arbejdsulykker og erhvervssygdomme, men hvis man er kommet til skade på sit arbejde og selv vil anmelde sin skade, skal det fortsat ske på en papiranmeldelse. I stedet for at bruge den gammeldags anmeldelse med fire gennemslagsark, kan man i stedet bruge de enkle anmeldeblanketter, som ligger på Arbejdsskadestyrelsens hjemmeside.
Blanketterne udfyldes på computeren, printes ud og sendes til Arbejdsskadestyrelsen.

Fagforbund, som vil anmelde en skade på vegne af et medlem, kan til gengæld med fordel bruge EASY og anmelde skaden digitalt. Det eneste, det kræver, er, at fagforbundet er tilmeldt EASY.

Lovforslaget om lægers, tandlægers og arbejdsgiveres pligt til at anmelde arbejdsskader digitalt er netop udmøntet i to bekendtgørelser:

Yderligere oplysninger:
Tekniske spørgsmål om EASY og ESS - Supporten: 70 80 85 60
For pressen - Pressechef Birgitte Lyhne Broksø 26 97 15 32


Denne side er senest ændret den 30. juni 2010