Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

Over 90 procent, af dem som anmelder en arbejdsskade, har tillid til, at Arbejdsskadestyrelsen kan undersøge deres sag grundigt og fair.

Det viser en ny brugerundersøgelse, som Arbejdsskadestyrelsen netop har offentliggjort.

Arbejdsskadestyrelsen har fået ny hjemmeside Arbejdsskadestyrelsen har fået ny hjemmeside

1. juli 2010


Over 90 procent, af dem som anmelder en arbejdsskade, har tillid til, at Arbejdsskadestyrelsen kan undersøge deres sag grundigt og fair.

Det viser en ny brugerundersøgelse, som Arbejdsskadestyrelsen netop har offentliggjort. Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.110 personer, som for nylig har anmeldt en arbejdsskade.

”Jeg er meget glad for, at tilliden til vores arbejde er så stor, Specielt bider jeg mærke i, at cirka 40 procent af deltagerne i undersøgelsen tidligere har haft en sag hos os. Ser vi på dem alene, svarer lige under 90 procent, at de har tillid til styrelsen. Flere arbejdsskadesager mindsker altså ikke tilliden til vores arbejde. Det kan vi kun være tilfredse med,” siger Anne Lind Madsen, direktør i Arbejdsskadestyrelsen.

Undersøgelsen viser også, at de tilskadekomne er godt tilfredse med den indledende information fra styrelsen og synes, at den giver et godt overblik over de første skridt i deres sag. Til gengæld svarer hver tredje, at de har svært ved at overskue, hvad der skal ske i deres sag på længere sigt.

”Derfor viser undersøgelsen også, at halvdelen af de tilskadekomne undervejs i sagen får hjælp fra deres fagforening, familie, venner eller en advokat. Uanset om man får hjælp eller ej, så er det vigtigt, at vi i styrelsen gør det så nemt som muligt for de tilskadekomne at overskue deres egen sag. Derfor vil vi i efteråret arbejde med at videreudvikle vores kommunikation med både tilskadekomne og de parter og interessenter, der er involveret,” siger Anne Lind Madsen.

Styrelsen sætter blandt andet fokus på breve og telefonservice. Det er netop de to former for kommunikation, som er de vigtigste for de tilskadekomne i undersøgelsen. Langt de fleste tilskadekomne vil gerne have løbende information om deres sag med posten, mens en stor del gerne vil have svar på spørgsmål over telefonen.

Desuden arbejder styrelsen fortsat på at udvikle sin elektroniske aktindsigt, Se Sag, som mere end halvdelen af undersøgelsens deltagere er glade for. I dag kan man se alle akter i sin sag via Se Sag, Næste skridt bliver, at tilskadekomne via Se Sag skal kunne klare flere ting elektronisk - for eksempel svare på de spørgeskemaer, som i dag skal udfyldes på papir og sendes med posten.

”Målet er at lette kommunikationen mellem de tilskadekomne og styrelsen og dermed styrke den effektive sagsbehandling endnu mere. Se Sag er allerede en succes hos de tilskadekomne, så vi har store forventninger til, hvad vi fremover kan bruge systemet til,” siger Anne Lind Madsen.

Yderligere oplysninger:
Pressechef Birgitte Lyhne: 26 97 15 32


Denne side er senest ændret den 01. juli 2010