Kommuners og Udbetaling Danmarks krav på refusion

Kommuner og Udbetaling Danmark har krav på refusion fra forsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, hvis den tilskadekomne eller de efterladte har fået udbetalt ydelser efter lov om social pension eller lov om aktiv socialpolitik for en periode, hvor der senere bliver tilkendt erstatning som en løbende ydelse for tab af erhvervsevne. 

Refusionskravet omfatter forskellen mellem det beløb, der er blevet udbetalt efter de nævnte love og det beløb, som ville være udbetalt, hvis erstatningen blev udbetalt samtidig med de sociale ydelser.

Det betyder, at forsikringsselskabet skal udbetale hele erstatningen til den tilskadekomne, selvom kommunen eller Udbetaling Danmark har et krav over for den tilskadekomne.

Kommunens og Udbetaling Danmarks krav kan ikke overstige det beløb, der er tilkendt den tilskadekomne i det samme tidsrum.

4 ugers frist for refusionskrav

Kommunen/Udbetaling Danmark skal fremsætte deres krav om refusion overfor forsikringsselskabet inden 4 uger efter, at kommunen/Udbetaling Danmark har fået besked om, at den tilskadekomne har fået tilkendt erstatning. Ellers bortfalder refusionskravet.

Reglen udelukker ikke, at kommunen kan rejse krav om refusion over for den tilskadekomne efter andre regler, fx efter reglerne om dobbeltforsørgelse. AES tager ikke stilling til dette spørgsmål.

Tvivl om et refusionskrav

Hvis den tilskadekomne eller den efterladte er uenig i det refusionskrav, kommunen/Udbetaling Danmark fremsætter, kan man bede AES om at vurdere, om kommunens/Udbetaling Danmarks refusionskrav opfylder kravene i arbejdsskadesikringsloven.

AES kan ikke tage stilling til spørgsmål om refusionskravets størrelse eller om kravet er forældet. Disse spørgsmål skal den tilskadekomne indbringe for det sociale klagesystem.

Refusionsmuligheder

Social ydelse

Erstatning for tab af erhvervsevne

Forsørgertabserstatning

Integrationsydelse*, uddannelseshjælp og kontanthjælp

 

* Fra 1. januar 2020 nyt navn: Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse

Ikke adgang til refusion, jf. § 14, stk. 4, § 33, stk. 2, og § 94 i lov om aktiv socialpolitik.

Adgang til refusion, jf. § 30 og § 94 i lov om aktiv socialpolitik

 

Undtagelse: § 94, stk. 2. Ikke adgang til at stille krav om tilbagebetaling af hjælpen, hvis pågældende har været i tilbud, eller hvis der har været tale om et engangsbeløb efter lovens § 25 a.

Revalideringsydelse

Adgang til refusion, i det omfang, erstatningen sammenlagt med revalideringsydelsen overstiger revalidendens hidtidige arbejdsindtægter, jf. § 59 i lov om aktiv socialpolitik og bekendtgørelse nr. 740 af 29. juni 2006 om, hvorledes hidtidige arbejdsindtægter opgøres og reguleres m.v. efter § 59 i lov om aktiv socialpolitik.

Ikke adgang til refusion, jf. § 46, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik samt AST principafgørelse 29-14.

Ledighedsydelse

Ikke adgang til refusion, jf. § 12, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 1604 af 18. december 2018.

Ikke adgang til refusion, jf. § 12, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 1604 af 18. december 2018.

Ressourceforløbsydelse under ressourceforløb og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb

Ikke adgang til refusion jf. § 68, stk. 1, § 68 a, stk. 5 og § 33, stk. 2 (ressourceforløbsydelse under ressourceforløb)

samt § 69 j, stk.1, § 69 j, stk. 12 og 33, stk. 2 (ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb)


 

Adgang til refusion, jf. § 94 i lov om aktiv socialpolitik

 

Undtagelse: § 94, stk. 2. Ikke adgang til at stille krav om tilbagebetaling af hjælpen, hvis pågældende har været i tilbud, eller hvis der har været tale om et engangsbeløb efter lovens § 25 a.

Førtidspension

Adgang til refusion efter lov om social pension, jf. ASL § 29, stk. 1.

Adgang til refusion efter lov om social pension, jf. ASL § 29, stk. 1.

Senior førtidspension

Adgang til refusion efter lov om social pension, jf. ASL § 29, stk. 1.

Adgang til refusion efter lov om social pension, jf. ASL § 29, stk. 1.

Seniorpension

Adgang til refusion efter lov om social pension, jf. ASL § 29, stk. 1.

Adgang til refusion efter lov om social pension, jf. ASL § 29, stk. 1.


Derudover kan kommunen have adgang til refusion for varmetillæg, som er udbetalt efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. § 17.

Betingelser for at AES kan afvise kommunens/Udbetaling Danmarks refusionskrav

  • Kommunens/Udbetaling Danmarks ydelse ikke er tilkendt efter lov om social pension eller lov om aktiv socialpolitik, jf. ovenstående skema
  • AES ikke har tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne eller erstatning for tab af forsørger
  • Kommunens/Udbetaling Danmarks ydelse ikke er løbende
  • Erstatning for tab af forsørger ikke er løbende jf. § 30, stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik
  • Tilskadekomne har fået tilkendt løbende erstatning, der udbetales for fremtiden og/eller kapitaliseret erstatning for tab af erhvervsevne jf. §§ 14, stk. 3 og 33, stk. 2 i lov om aktiv socialpolitik
  • Kommunens/Udbetaling Danmarks ydelse og den tilkendte erstatning ikke er givet for samme periode
  • Kravet er indgivet til forsikringsselskabet mere end 4 uger efter, at kommunen/Udbetaling Danmark har fået orientering om, at der er tilkendt en løbende erstatning med tilbagevirkende kraft