Information til tilskadekomne
Hvis du har været ude for en ulykke på arbejdet – eller har fået en sygdom, der kan skyldes dit arbejde – kan det være en arbejdsskade. Så skal skaden anmeldes til din arbejdsgivers forsikringsselskab eller til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).
Hvem anmelder arbejdsskaden?
I de fleste tilfælde skal du ikke selv anmelde skaden.
- Hvis du har været ude for en ulykke i forbindelse med dit arbejde, skal din arbejdsgiver anmelde
- Hvis du har fået en sygdom, der kan sættes i forbindelse med dit arbejde, skal din læge eller tandlæge anmelde
Når skaden er registreret som en arbejdsskade, får du et kvitteringsbrev i Digital Post.
Få overblik og hjælp på borger.dk
På borger.dk/aes kan du læse mere om:
- Hvordan en arbejdsskadesag forløber
- Hvad dine rettigheder og muligheder er
- Udbetaling af erstatning og godtgørelse
- Mulighed for fx uddannelse efter en arbejdsskade
Følg din sag i Se Sag
I Se Sag kan du følge din sag hos AES – uanset om det er en arbejdsskadesag eller en privat erstatningssag.
Du kan:
- Se status på sagen
- Skrive direkte til AES
- Se dokumenter og afgørelser
Giv en fuldmagt
Du kan give en anden – fx en pårørende, fagforening eller advokat – fuldmagt til at hjælpe dig med din sag hos AES.